Grotiuscollege toneel van filmopnames

Door Petra Pasmans-van der Zee (docente Biologie, Grotius College, Heerlen)

Verbeteren videovoorbeelden de feedback? Om die vraag te kunnen beantwoorden zijn er natuurlijk videovoorbeelden nodig met een voorbeeld van hoe je moet presenteren, samenwerken of informatie verzamelen. De opnames van de videovoorbeelden vonden voor een deel plaats op het Grotiuscollege, want ook op het Grotiuscollege in Heerlen is een tweetal docenten gevraagd deel te nemen aan het onderzoeksteam, waaronder ik (Petra van der Zee, docent biologie).

Om de filmopnames mogelijk te maken moesten er faciliteiten en figuranten worden geregeld. Het betreft immers schoolvaardigheden en dus is een deel van de video’s een weergave van een schoolsituatie. Vanaf 21 mei werden er drie dagen lang, op basis van een drietal scripts (voor elke vaardigheid één) van Martijn Daamen samen met het Viewbrics-kernteam, opnames gemaakt. Het Grotiuscollege was hiervoor de gastheer. Na het opbouwen van een filmset in een klaslokaal werd de crew door de regisseur aangestuurd. Vier jonge acteurs speelden de hoofdrol, deze werden aangevuld met een aantal leerlingen uit de derde klas van onze school, die figureerden. Na ruim drie dagen intensieve samenwerking stonden alle opnames op film. Nu is het wachten op de montage.

De eindverantwoordelijke voor de videoproductie, Jeroen Berkhout van het Welten-instituut van de Open Universiteit (OU), heeft samen met John Hennequin (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), Kevin Ackermans (OU) en het bedrijf SubMedia, zorg gedragen voor een uitstekende organisatie van de filmdagen, waar ik met plezier mijn steentje aan heb bijgedragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *