Beroepen-stagiaire visualiseert Viewbrics-ideeën in cartoon

Op veel middelbare scholen vinden  een aantal maal beroepen-stages plaats, zodat een leerling zich op verschillende plekken kan oriënteren op een eventueel later uit te voeren beroep. Zo hadden wij twee weken geleden een stagiair van het Stella-Maris college (Meerssen) een paar dagen meelopen binnen het Welten-instituut en het Viewbrics-project, Fleur Claessens. Zij woonde een aantal sessies van het project bij (vergadering, bilateraal) en verdiepte zich in het project door het bekijken van het materiaal in de EMMA-MOOC, de website en door gesprekken met verschillende projectleden.

Op basis daarvan vroegen we Fleur een tekening voor het project te maken. Deze tekening delen we graag met haar toestemming, omdat het de kern van het Viewbrics-project goed weergeeft:  een lerende oefent een vaardigheid, zoals hier ‘presenteren’, krijgt middels rubrieken met video-voorbeelden feedback op zijn/haar beheersingsniveau van de vaardigheid en krijgt hierdoor inzicht in hetgeen  al goed en minder goed gaat en wat verbeterd kan worden. Hierdoor kan een lerende de volgende keer zijn/haar gedrag aanpassen en ‘groeit’ zo (in de tekening uitgedrukt door grotere hersenen) in het uitoefenen en beheersen van een vaardigheid, tot het vereiste beheersingsniveau.cartoon_fleur_bewerkt
Daarnaast gaf Fleur ons, als leerling, o.a. de volgende feedback: ” De afgelopen week heb ik een paar dagen meegekeken met het Viewbrics project. In dit project worden rubrieken met videovoorbeelden ontwikkeld. De rubrieken zijn bedoeld voor het geven van feedback aan leerlingen door andere leerlingen en docenten. Op deze manier moeten leerlingen bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen. In combinatie met de videovoorbeelden die worden gemaakt, moeten de rubrieken zorgen voor betere feedback waardoor uiteindelijk de vaardigheden beter beheerst worden. Een van de goede aspecten van dit project vind ik dan ook de videovoorbeelden die er gaan komen. Leerlingen kunnen op deze manier zien wat de bedoeling is en dus begrijpen ze beter wat ze moeten doen. Ook het idee van een soort kleine serie, vlog of iets anders is erg goed, dit zorgt er namelijk voor dat het niet saai wordt om naar te kijken.”

Bedankt Fleur!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *